infoKonin – Koniński Portal Informacyjny

Jak filmy wpłynęły na branżę gier?

piątek Maj 13, 2022

Branża gamingu kwitnie już nie pierwszą dekadę, ale to w tej ostatniej stała się ona najpopularniejsza. Ludzie masowo interesują się grami online, kupują konsole PS lub gry wideo na komputery. Gry wideo to jedna z najczęściej wybieranych rozrywek online zaraz po grach w kasyno wideo.

Kasyna wideo też od dłuższego czasu twardo ustaliły swoją pozycję na rynku gier online. Vulkan Vegas i wiele innych kasyn online przyciąga graczy swoimi bonusami powitalnymi i po rejestracji oferuje programy lojalnościowe. Ludzie coraz częściej wybierają gry online zamiast oglądania filmów online.

Rola gier wideo i filmów w przeszłości

Był czas, kiedy gry wideo nie były szanowane tak bardzo, jak filmy, i były uważane za gorsze. Kiedyś gry były tworzone tylko dla lekkiej rozrywki. Był to tani zamiennik filmów. Nikt nie traktował gier poważnie i nie chciał inwestować w ich rozwój.

Młodzież nie marzyła o tym, aby tworzyć gry komputerowe, wszyscy skupiali się na filmie wyłącznie. Film swoją drogą przyciągał widzów z wielu różnych powodów. Miał on zdolność poruszania ludzi w sposób, do którego nie były zdolne inne media kulturalne. Był czas, kiedy gry chciały naśladować filmy. Dzisiaj natomiast sytuacja zmieniła się kardynalnie.

Filmy z upływem czasu stały się inspiracją dla wielu innych rodzajów mediów, w tym dla gier wideo. Wielu z nas wierzy, że branża gier wideo będzie znacznie bardziej rozwinięta niż branża filmowa w bliskiej przyszłości. Dzisiaj gry wprowadza się do programów szkolnych i mówi się o tym, że niektóre gry wideo powinny zostać uznane za dzieła sztuki, tak samo, jak filmy. Powstaje nawet gra komputerowa na podstawie powieści Olgi Tokarczuk.

Branża gier komputerowych obecnie wiąże się z dużymi kosztami i milionowymi zarobkami. W związku z tym to filmy dziś zapożyczają wiele technologii z gier wideo, aby stworzyć i wygenerować komputerowo realizm, który pokaże niektóre wyczyny w bardziej realistycznym świetle bez konieczności robienia prawdziwych dekoracji do konkretnych scen. Wszystko to robi się teraz w zielonym pokoju. Jednak przed, jak filmy zaczęły się inspirować grami, to właśnie kinematografia sprzyjała szybkiemu rozwojowi gier, który chciał dorównać swojemu „starszemu bratu” w branży.

Inspiracja

Filmy w przeszłości stały się prawdziwą inspiracją gier wideo, mimo że kiedyś różniły się tak bardzo. Do dziś jedyną cechą, która je łączy jest interakcja z widzami. Gry wideo rozpoczęły swoją historię jako zbiór pikseli, mający na celu zabawę graczy.  Liczył się przede wszystkim obraz gry, nie miały one głębokiego znaczenia czy historii, jak filmy.

Zainspirowane filmami, gry wideo zaczęły budować wokół siebie historie i ewoluować. Gry hazardowe, szczególnie automaty online, ewoluowały od starych maszyn slotowych, zwanych jednoręki bandyta do tematycznych automatów wideo, wykorzystujących przeróżne motywy, w tym filmowe. Dzisiaj znamy automaty wideo z motywem filmów takich jak Indiana Jones, seria Jurassic Park czy Gra o Tron. Oferują one niesamowite i wciągające wrażenia.

Nagła zmiana

Wcielenie motywu filmowego w automaty online jako grafiki było za mało. Twórcy gier zdali sobie sprawę, że ich projekty mają potencjał, aby oferować coś więcej, niż tylko możliwość przeniesienia obrazów z filmu na ekran automatu. Gry mogą stać się czymś więcej, niż tylko klikaniem w przyciski, aby dojść do celu i wygrać czy osiągnąć najlepszy wynik. Media interaktywne to najlepszy sposób do przemawiania do ludzi, skoro film z tego korzysta i przyciąga setki widzów, to dlaczego gry miałyby nie spróbować. 

Nagle stało się tak, że gry wideo dla jednej osoby z płynną narracją, postaciami z głębokim charakterem i fabułą zaczęły podbijać rynek. Zamiast gapić się na liczby, które można osiągnąć, aby wygrać, gracze mieli coś więcej. Byli oni pochłaniani przez kolejne przygody bohaterów gier i ich rozwój podczas grania.

Jakość gier wideo

Po udanym wprowadzeniu fabuły do gier przyszedł czas na ulepszenie jakości gier i obrazu. Gry chciały bardziej przypominać obrazy filmowe, aby gracze nie tylko grali, ale mogli się cieszyć spójną historią bohaterów gier.

Pierwsze gry z fabułą oferowały liniowy postęp w narracji, skupiając się na bohaterze oraz na nowych sposobach projektowania walki i intrygującej powieści. Także z czasem tekst pisany w grach został zastąpiony przerywnikami filmowymi. Takie krótkie klatki bardzo przypominały kadry filmowe, bo na nich postacie gier wchodziły w interakcje i dialogi z innymi bohaterami, często informowali nas o swoich osiągnięciach i stawianych celach. Deweloperzy starali się dorównać jakością obrazu branży filmowej.

Emocje w grach komputerowych

Wydarzenia, które wcześniej spotykaliśmy tylko w filmach, zostały częściowo przeniesione do świata gier online. Gry zdobywały coraz większą popularność. Gracze czekali na nowe premiery gier, tak samo jak na premiery filmowe. Wszystko to dzięki wprowadzeniu narracji filmowej do gier wideo. Ludzie zaczęli kupować gry i płacić za możliwość oglądania reklam gier. Premiery nowych gier wywoływały furorę. Ogromne emocje towarzyszyły wydaniom takich gier jak takimi jak World of Warcraft, Halo i Final Fantasy.

Motywacja do narracji

Sukces deweloperów przyszedł dzięki mistrzowskim reżyserom, którzy umiejętnie wplątali wątki narracyjne pomiędzy grą a filmem. Szansa na zysk zmotywowała wiele firm to tworzenia nowych gier z jeszcze lepszą narracją i grafiką.

Nowi twórcy starali się lepszych osobowości swoich bohaterów lub mechanizmy gry, jak na przykład seria FIFA. Postacie co prawda nie mają głębokich osobowości, ale mechanizmy gier i obraz z każda nowa odsłona stawały się coraz lepsze.

Współcześnie gry wideo stanowią znaczącą część przemysłu rozrywkowego. Doprowadziło do tego wiele zmian, filmy jednak odegrały w tym najważniejszą rolę, bo stały się bezpośrednią inspiracją dla wielu deweloperów gier komputerowych.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

INNE WIADOMOŚCI

Konin
18.6
°C
47
%
3
km/h
0.0
mm
79
%