23maj2018

23 Maj 2018    |    Imieniny obchodzą: Iwona, Michał, Dezyriusz
trans 
Get Adobe Flash player
Jesteś tutaj: Home » Pasje » separator pasja » Literatura » „Biały mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii”

„Biały mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii”

15 lipca br. nakładem Galerii Miejskiej „Arsenał” w Poznaniu we współpracy z Galerią CKiS „Wieża Ciśnień” w Koninie ukazała się książka Moniki Talarczyk-Gubały pt. „Biały mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii”. Wkrótce fragmenty publikacji. 

bm 00

Monika Talarczyk-Gubała
„Biały mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii”

Wydawca: Galeria Miejska „Arsenał”, Poznań 2013

„Biały mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii” to książka napisana z zaangażowanej społecznie, krytycznej perspektywy kulturoznawczej, przez Monikę Talarczyk-Gubałę, wybitną badaczkę filmu i kultury współczesnej, autorkę m.in. niedawno wydanej monografii „Wszystko o Ewie. Filmy Barbary Sass a kino kobiet w drugiej połowie XX wieku” (Szczecin 2013) oraz znakomicie przyjętej w świecie nauki i kultury książki „PRL się śmieje! Polska komedia filmowa 1945-1989” (Warszawa 2007).

„Biały mazur” to zbiór krytycznych esejów o kinie kobiet w Polsce, poświęcony reżyserkom i scenarzystkom filmów fabularnych, począwszy od kontrowersyjnej Wandy Jakubowskiej, przez wtopioną w małżeński tandem Ewę Petelską, ukrytą w historii kina Agnieszkę Osiecką, emblematyczną dla kina kobiet Barbarę Sass, sławną, choć nieinterpretowaną w świetle krytyki feministycznej Agnieszkę Holland, dojrzewającą w cieniu siostry Magdalenę Łazarkiewicz, po zapomniane autorki filmu „Bluszcz” i Ewę Kruk. Książka poświęcona jest także częściowo kinu kobiet jako kinu dla dzieci i młodzieży, ze względu na silną reprezentację reżyserek w tej dziedzinie twórczości filmowej, którą tworzyły Maria Kaniewska, Anna Sokołowska i Jadwiga Kędzierzawska. Bohaterkami ostatniej części „Białego mazura” są pisarki, scenarzystki – Maria Nurowska, Krystyna Kofta i Manuela Gretkowska, z wyraźną sygnaturą płci w tekście i doświadczeniami pracy w filmie.

„Biały mazur” to nazwa tradycyjnego polskiego tańca, a zarazem tytuł filmu w reżyserii jednej z bohaterek książki, Wandy Jakubowskiej. Jest to także nawiązanie do tytułu współczesnej wystawy sztuki kobiet pod kuratelą Andy Rottenberg, z tą różnicą, że w książce Talarczyk-Gubały sama kuratorka staje się jedną z autorek kina kobiet, a mianowicie scenarzystką pierwszego polskiego filmu nazwanego przez krytykę filmem feministycznym. Tytułowa metafora odsyła zatem do inicjatywy kobiet w polskiej kinematografii, podejmowanej wbrew dyktatowi tradycji i wzorcowi reżysera, ale znajdującej dla siebie uzasadnienie w propagandowej emancypacji kobiet w realnym socjalizmie.

Książka przedstawia polskie oblicze światowego fenomenu women’s cinema w drugiej połowie XX wieku, wprowadzając przy tym instytucjonalny kontekst aktywności polskich reżyserek w państwowej kinematografii. Monika Talarczyk-Gubała zadaje pytania o status kultury filmowej i upomina się o należne w niej miejsca dla autorek, których twórczość jeszcze dziś jest często marginalizowana. Napisany przystępnym i ciekawym językiem, „Biały mazur” może pełnić funkcję przewodnika po nierozpoznanych dotąd obszarach polskiego kina tworzonego przez kobiety. Wzbogacony o ilustracje duetu artystycznego Agnieszki Popek-Banach i Kamila Banacha oraz o zdjęcia z polskich archiwów filmowych, stanowi nie tylko rzetelną publikację pod kątem merytorycznym, ale również pozycję wyrafinowaną formalnie, zaprojektowaną przez poznańskie studio Bękarty.

Monika Talarczyk-Gubała
Biały mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii

recenzje:
prof. UAM dr hab. Dobrochna Dabert-Bakuła
dr hab. Małgorzata Radkiewicz

redakcja:
Magdalena Popławska

ilustracje:
Agnieszka Popek-Banach & Kamil Banach

projekt graficzny & skład:
Bękarty / bekarty.pl

wydawca:
Galeria Miejska „Arsenał” w Poznaniu
www.arsenal.art.pl

współpraca:
Galeria CKiS „Wieża Ciśnień”
www.ckis.konin.pl

nakład: 500 egzemplarzy
format: 145x210 mm
liczba stron: 434
oprawa miękka
premiera: 15 lipca 2013
ISBN: 978-83-61886-48-8

Matronaty i patronaty medialne: TVP Kultura, lubimyczytac.pl, No Women No Art, Feminoteka, Magazyn Punkt

Monika Talarczyk-Gubała – dr, filmoznawczyni, absolwentka filologii polskiej ze specjalnością filmoznawczą na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Pracuje w Instytucie Polonistyki i Kulturoznawstwa Uniwersytetu Szczecińskiego. Autorka monografii Wszystko o Ewie. Filmy Barbary Sass a kino kobiet w drugiej połowie XX wieku (Szczecin 2013) oraz PRL się śmieje! Polska komedia filmowa 1945-1989 (Warszawa 2007). Razem z Bogusławem Bakułą zredagowała tomy Drogi do wolności w kulturze 1956-2006 (Poznań 2007) oraz Przeszłość w kinie Europy Środkowej i Wschodniej po roku 1989 (Poznań 2008). Publikowała w „Kwartalniku Filmowym”, „Porównaniach”, „Kulturze Popularnej” oraz w „Filmie”. Współpracowniczka szczecińskich „Pograniczy” i feministycznej „Zadry”. Wykładowczyni Akademii Polskiego Filmu i Nowych Horyzontów Edukacji Filmowej. Entuzjastka kina i sztuki kobiet.

źródło: CKiS Konin