24wrzesień2018

24 Wrzesień 2018    |    Imieniny obchodzą: Dora, Gerard, Teodor
trans 
Get Adobe Flash player
Jesteś tutaj: Home » Kultura » separator » Wystawy i plenery » Wernisaż Piotra Lutyńskiego

Wernisaż Piotra Lutyńskiego

17 maja - wernisaż Piotra Lutyńskiego - Centrum Kultury i Sztuki "Wieża Ciśnień" ZAPRASZA 

piotr-lutynski-2012-10-29-800x564

P. Lutyński - malarz, rzeźbiarz, autor akcji, instalacji, obiektów i rysunków. Jest także muzykiem. Realizuje pokazy muzyczno-wizualne, w których uczestniczą żywe zwierzęta zestawiane z malarskimi kompozycjami, rzeźbami, poezją i muzyką. Urodził się 18 listopada 1962 roku w Tychach. W 1982 roku ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Antoniego Kenara w Zakopanem. W latach 1983-1990 studiował na Wydziale Pedagogiczno-Plastycznym Filii Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. Dyplom z grafiki obronił w pracowni prof. Eugeniusza Delekty w 1990 roku. Należy do formacji muzycznej Rdzeń. Mieszka i pracuje w Krakowie.

Twórczość Piotra Lutyńskiego to od paru lat kroczący projekt, do którego zapraszani - czy też angażowani - są jego przyjaciele i znajomi, publiczność i zwierzęta; projekt, w którym wykorzystywane są takie środki jak muzyka i poczęstunek. To po prostu kompleksowe zaspokajanie niemal wszystkich zmysłów. Podczas tych rozbrzmiewających śpiewem, muzyką i rozmowami akcji zaciera się instytucjonalna granica między uświęconą przestrzenią galerii przeznaczoną do prezentowania dzieł sztuki a życiową przestrzenią, w której ludzie żyją, pracują lub się spotykają.
Zacierają się i tak już mocno nadwątlone od początku XX w. pojęcia dzieła sztuki i autorstwa artysty. Lutyński chętnie zresztą na ducha dadaizmu się powołuje. Jego abstrakcyjne, geometryczne obrazy i obiekty wraz z dziełami zaproszonych przez niego artystów prezentowane są w nietypowy sposób: podwieszone u sufitu bądź wmontowane w karmniki dla ptaków, pomiędzy dziwnymi instalacjami z przedmiotów codziennego użytku: pasków, poziomic, klatek, uli czy instrumentów muzycznych. Jakby autor sam podawał w wątpliwość ich jednostkowość, niepowtarzalność, „lepszość”, ich niezbywalne prawo do prezentowania się jako jedynych w tym miejscu i tej przestrzeni - jako dzieło w galerii. Nie zawsze łatwo je obejrzeć. Czasem łatwiejszy do nich dostęp mają uczestniczące w akcji ptaki niż sami widzowie. Status zwierząt (najczęściej właśnie jest to ptactwo) w tych kreowanych przez Lutyńskiego przestrzeniach jest zawsze nieco dwuznaczny. (…)
Hanna Wróblewska „Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000”, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie 2007, str. 214.

Miejsce: Galeria CKiS Wieża Ciśnień, godz. 18.00 Wystawa do 1 czerwca